Asus ville ha 30 000 för trasig kontakt på 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns det inte massa Asien specifika tillverkare till sig annars? Åtminstone gpuer, å andra sidan är väl garantier svårare

Jag slutar ju handla när de inte kan uppvisa kvalitet eller beter sig illa så de faller nog på kvalitetsbiten direkt iallafall.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag köper enbart ASUS om det inte finns några andra alternativ, för deras support är urusel.

Hittade mitt orginalinlägg:

I have had an interesting experience with the ASUS service center.

I had a computer that broke down, warranty expired 6 months ago.

I went to the correct page at Asus (after being in contact with their service center) and requested repairs.

After a while I got an email stating that my request was denied due to an expired warranty.

I contacted their service center again and was told that I must explicitly write in the "additional information" field that I want it repaired (non-warranty).

Why weren't there an option for that?

This time it did work and I could schedule a pickup. Great! The computer was picked up.

I waited a couple of days without hearing anything.

I contacted the service center again and asked for the status. They said that I should have received a repair offer. They said that they are going to ask the repair center to send it to me.

I waited a couple of days. Did not hear anything.

I contacted them again. This time I got the form to fill out manually.

Took a couple of days before I could send it back. But I did.

A day later I got an email stating that the computer was repaired and being sent back.

Awesome! I thought.

When the computer arrived: It had not been fixed!

Their answer: "Sorry, but you filled out the form too late."

No reminders. No questions.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte hängt med i svängarna så mycket de senaste åren, men för mig så har Asus varit det märke man kan lita på?

Det handlar väldigt mycket om lyckad marknadsföring från Asus sida, där det sedan blivit någon slags allmän sanning att Asus är bra.

Nu verkar det goda, om än oförtjänta, ryktet lett till arrogans och att man pissar på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

För 10 år sen eller förra veckan? Det är ju alltså på senare tid som ASUS fått mycket kritik, senaste 2 åren typ.

Förra veckan faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Så otroligt kortsiktiga besparingar för ett företag att krångla med garantier och eventuella goodwill ärenden.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

ASUS gav mig ett kostnadsförslag på mer än 1000 spänn över min laptops nypris, som gick sönder utan yttre åverkan. Needless to say köper jag inte dyra saker från dem längre, inte något alls som jag inte måste men de är ofta billigast på budgetmobon så det blir som det blir när man inte är rik.

Inte förvånad alls iaf.
ASUS har ALDRIG haft bra support, inte någonsin. Dock har de hållt så pass hög kvalitet att man inte behövt oroa sig, men nu är det alltså "kört" på alla fronter.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det enda som räddar ASUS lite i Sverige är att här slipper man att ha och göra med de under garantitiden där butikerna tar hand om en. Men det borde ju inte vara så här svårt att begripa att att är man taskig mot kunderna kommer det att leda till att man väljs bort i framtiden.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vederbörande!

Visa signatur

ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i7-6700K| Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 2666MHz | Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB | Acer XB271HU 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

ASUS gav mig ett kostnadsförslag på mer än 1000 spänn över min laptops nypris, som gick sönder utan yttre åverkan. Needless to say köper jag inte dyra saker från dem längre, inte något alls som jag inte måste men de är ofta billigast på budgetmobon så det blir som det blir när man inte är rik.

Inte förvånad alls iaf.
ASUS har ALDRIG haft bra support, inte någonsin. Dock har de hållt så pass hög kvalitet att man inte behövt oroa sig, men nu är det alltså "kört" på alla fronter.

Fast, även om det är sjukt, så kan det faktiskt vara dyrare att laga än att köpa nytt pga av dumt monteringssätt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

jag har försökt kontakta asus många gånger under alla år. det har bara varit dryga och korta svar. när jag samtidigt hade kontakt med msi för en liknande sak så ringde msi upp mig och frågade om jag ville byta ut produkten eller om dom skulle skicka en ny med bud.

edit: nästa år bygger jag nytt. då ligger gigabyte bra till på moderkort sidan. har ni invändningar på det så är tips tacksamt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

jag har försökt kontakta asus många gånger under alla år. det har bara varit dryga och korta svar. när jag samtidigt hade kontakt med msi för en liknande sak så ringde msi upp mig och frågade om jag ville byta ut produkten eller om dom skulle skicka en ny med bud.

edit: nästa år bygger jag nytt. då ligger gigabyte bra till på moderkort sidan. har ni invändningar på det så är tips tacksamt.

Problemet med gigabyte var under lga 1700 släppet så hade de 24 bios på 2 månader pga kraftiga minnes problem. De är nog bättre nu men om ny plattform så finns risken.

Jag valde msi istället men Asrock gör bra mb runt 2k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Asus pissar på sina kunder och sällar sig till MSI och Gigabyte som tillverkare jag aldrig någonsin kommer att köpa från.
Det finns inte många kvar nu. Jag får snart byta hobby till virkning eller något.

Vilken märke på moderkort ska man köpa då?

Permalänk
Medlem

Amatörer!

Man köper denna kontakt och löddar själv: ☝️

Tillhörande 3-fas kabel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

jag har försökt kontakta asus många gånger under alla år. det har bara varit dryga och korta svar. när jag samtidigt hade kontakt med msi för en liknande sak så ringde msi upp mig och frågade om jag ville byta ut produkten eller om dom skulle skicka en ny med bud.

edit: nästa år bygger jag nytt. då ligger gigabyte bra till på moderkort sidan. har ni invändningar på det så är tips tacksamt.

Varför inte moderkort från msi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilken märke på moderkort ska man köpa då?

Ja säg det, det börjar bli tunnt. MSI och Gigabyte har legat på skämslistan i över 20 år. Asus är nykomling.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kommer bli väldigt intressant att se vad som händer med ASUS..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hade tänkt undvika asus ändå vid nästa bygge då de inte verkar ha någon kvalitetskontroll värd namnet men detta gjorde mig mer säker i mitt val att undvika dem. Mitt nuvarande 2070 super från asus har en ganska stor saknad "flisa" på kylaren där den ligger ann mot gpun, tyvärr upptäckte jag detta allt för sent då jag märkte det först wtt par år efter att garranti gått ut och jag bytte kylpasta, detta förklarar varför mitt kort går mycket varmare än vad andra på internet säger att deras gör. Mitt kort ligger innom gränsen för värme så det är ingen fara så sett.

Permalänk
Medlem

Asus är ett riktigt skit företag och det har dom vart i många många år. Sålt Roma delar som nya osv och detta är bara en ny del i det hela. Aldrig mer asus

Permalänk
Medlem

Asus var väl hyfsat bra förut, för många år sedan dvs.
Har inte följt utvecklingen kring Asus på över 10 år, men det här verkar ju vara helt sjukt.
Asus kommer gå samma öde till mötes som andra företag som trott sig stå över kunderna.

Har Asus inte kvar någon representant på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast, även om det är sjukt, så kan det faktiskt vara dyrare att laga än att köpa nytt pga av dumt monteringssätt

Mjo, men det upplevs i princip som en loska i ansiktet istället för att bara säga att "kostnaden för en reparation överstiger nypriset på din dator". Hade det varit on-board SSD eller något som varit kritiskt hade det varit en annan sak, då var det (först och främst riktigt fulspel, men utöver det) bara dålig service och en arrogant hantering.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Mjo, men det upplevs i princip som en loska i ansiktet istället för att bara säga att "kostnaden för en reparation överstiger nypriset på din dator". Hade det varit on-board SSD eller något som varit kritiskt hade det varit en annan sak, då var det (först och främst riktigt fulspel, men utöver det) bara dålig service och en arrogant hantering.

Sant, men det är som dessa utbyteskit till armaturer som måste göras av behörig person.

NY armatur 300-700kr
Utbyteskit +jobb 2000kr eller mer...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Asus var väl hyfsat bra förut, för många år sedan dvs.
Har inte följt utvecklingen kring Asus på över 10 år, men det här verkar ju vara helt sjukt.
Asus kommer gå samma öde till mötes som andra företag som trott sig stå över kunderna.

Har Asus inte kvar någon representant på forumet?

De har väl fått ekonomer i ledningen. Se hur det gått för Boeing tex.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nästan hellre handla från A sus outlet än från Asus

Skrivet av Dem8n:

Asus var väl hyfsat bra förut, för många år sedan dvs.
Har inte följt utvecklingen kring Asus på över 10 år, men det här verkar ju vara helt sjukt.
Asus kommer gå samma öde till mötes som andra företag som trott sig stå över kunderna.

Har Asus inte kvar någon representant på forumet?

Är typ 3 år sedan det fanns en representant och egen Asus-forumdel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det handlar väldigt mycket om lyckad marknadsföring från Asus sida, där det sedan blivit någon slags allmän sanning att Asus är bra.

Nu verkar det goda, om än oförtjänta, ryktet lett till arrogans och att man pissar på sina kunder.

De höll bra kvalitet till iallafall tio år sedan. Och de haft den stämpeln sedan tidigt 00-tal. Sedan har jag inte haft något supportärende med dem så det låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

Priset för en standardkontakt och bytet kan knappast vara proportionellt till priset på kortet. Viss skillnad mot om det vore självaste chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De höll bra kvalitet till iallafall tio år sedan. Och de haft den stämpeln sedan tidigt 00-tal. Sedan har jag inte haft något supportärende med dem så det låter jag vara osagt.

Grundar du det på faktisk statistik eller är detta bara något som repeterats tillräckligt ofta för att ha blivit allmän sanning?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Grundar du det på faktisk statistik eller är detta bara något som repeterats tillräckligt ofta för att ha blivit allmän sanning?

Ingen aning. Det fanns ingen statistik då som finns tillgängligt idag utan det var som spreds i forum och så.

Finns det någon uppdaterad statistik idag där man ställer grafik och moderkortstillverkare mot varandra och deras supportärenden?

Permalänk
Medlem

Alla har problem av och till. Antagligen har såna här förtag som högst kvalitet efter att dom blivit uthängda pga av dåliga exemplar, då brukar dom skärpa sig med nästkommande generation eller batch då flera fel i rad är förödande för trovärdigheten / försäljningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Priset för en standardkontakt och bytet kan knappast vara proportionellt till priset på kortet. Viss skillnad mot om det vore självaste chippet.

Inte helt proportionellt, men om bytet av kontakten medför risk för att man skadar/förstör kortet på annat sätt så påverkar priset av kortet priset för bytet.
Man måste ju även där räkna in risken för skador eller att kortet försvinner i frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Inte helt proportionellt, men om bytet av kontakten medför risk för att man skadar/förstör kortet på annat sätt så påverkar priset av kortet priset för bytet.
Man måste ju även där räkna in risken för skador eller att kortet försvinner i frakten.

vad dillar du om? Det är en strömkontakt på sidan av kortet vi snackar inte något direkt avancerat.
Att kortet försvinner i frakten är såklart en risk men vad man då gör att att skicka det med ett försäkrat paket för några hundra till.

Om man försöker reparera något utanför garantin (och det är något avancerat) så meddelar man kund att det kanske inte funkar och låter kunden stå för risken. Man baserar priset på vad reservdelar kostar och vad det tar i tid. Inte på vad den faktiska produkten kostar.